Triaj epidemiologic

Modulul de triaj epidemiologic digitizează formularele de triaj a căror completare de către cetățeni este necesară în vederea primirii accesului în instituții. Aceste formulare pot fi completate oricând în cadrul aplicației mobile, cu menționarea sau nu a unei instituții ce urmează să fie vizitată. Formularul de triaj epidemiologic digital va cuprinde următorii itemi: vârstă; gen; mediul de rezidență; comorbidități prezente (boli cardiovasculare grave, obezitate, diabet, boli renale cronice etc.); o afecțiune respiratorie însoțită de cel puțin unul dintre semnele/simptomele următoare – febră, tuse, dispnee, mialgii, stare generala alterata, durere în gat, lipsa miros/gust etc.; istoric de călătorii internaționale în ultimele 14 zile; istoric de contact apropiat cu un caz confirmat în ultimele 14 zile; istoric de participare la aglomerări umane – transport în comun, evenimente familiale etc. Ponderarea fiecărui item se va face în mod dinamic, în funcție de analiza săptămânală a cazurilor confirmate, ca în modelul de analiză efectuat de INSP (Cazuri confirmate până la 5 Aprilie 2020). Răspunsurile cetățeanului și ponderile actualizate se vor rezuma într-o valoare de risc personală ce va conduce la acordarea sau respingerea accesului în instituție în mod automat. De asemenea, răspunsurile anonimizate vor fi stocate într-o bază de date pe serverul Iaso. Acestea vor sta la baza calculului unei valori de risc pentru fiecare instituție funcție de valorile de risc personale ale celor care au vizitat-o. Baza de date cu răspunsurile cetățenilor va permite actualizarea valorilor de risc funcție de anumiți factori a căror importanță se poate modifica în timp. De exemplu, în cazul în care o nouă țară este inclusă pe lista zonelor de risc, instituțiile care au permis accesul unor persoane ce au menționat vizitarea acestei țări în perioada imediat precedentă includerii în zona de risc vor fi marcate ca având un risc crescut, proporțional cu numărul persoanelor ce au vizitat această țară și au primit accesul în instituție. Odată primit accesul în instituție, este necesară înregistrarea traseului cetățeanului și a interacțiunilor cu angajații acesteia sau cu alți vizitatori. Aceasta se poate face automat, fără comunicări către server-ul Iaso, într-o manieră de la telefon – la telefon (peer-to-peer), cu înregistrarea contactelor și a duratei acestora într-o bază de date locală. Pentru a rezolva această problemă se pot utiliza două tehnologii, în cadrul proiectului făcându-se o analiză pentru alegerea celei mai potrivite. Prima dintre ele este cea utilizată în cadrul CovTrack de către RISE. Telefoanele inteligente pornesc funcția Bluetooth și înregistrează adresele MAC ale tuturor dispozitivelor pe care le identifică. Cea de-a doua soluție este utilizarea tehnologie Nearby de la Google. În acest caz, prin canalul de comunicații peer-to-peer oferit de Nearby, telefoanele inteligente fac schimb de coordonatele de poziție și identifică, iar apoi înregistrează, când un alt dispozitiv s-a apropiat mai mult de o valoare limită configurabilă (e.g. 3 m). Aceste informații rămân pe telefonul utilizatorului dar pot fi accesate, în cazul acordului personal al acestuia, pentru o analiză epidemiologică detaliată, de exemplu atunci când una dintre persoanele înregistrate în lista de interacțiuni a fost declarată infectată cu COVID-19. Pentru a verifica aceasta, aplicația se conectează la serverul Iaso, de unde, la fel ca CovTrack, poate descărca o bază de date cu identificatori Bluetooth MAC ale persoanelor infectate. Comunicarea între modulele SII din cadrul serverului Iaso și clienți se va realiza prin protocolul HTTPS. Astfel se asigură integritatea și criptarea informațiilor schimbate în cadrul întregului sistem. Pentru aplicațiile mobile și clienții web, serverul Iaso va expune un API către care se vor realiza cereri pe baza unei chei criptate care va fi folosită pentru autentificare.